- Книга (8126)
- Журнал (267)
- Автореферат диссертации (194)
- Аудиоиздание (1010)
- Видеоиздание (780)
- Неопубликованный документ (95)
- Нотное издание (7)
- Фотография (5)
- Статья (1243)
- Библиографический указатель (52)
- Словарь (231)
- Календарь (2)
- Брошюра (110)
- Буклет (2)
- Электронное издание (1)
- Грампластинка (24)
- Веб-архив (830)
- Алтайский (1)
- Азербайджанский (3)
- Бурятский (1)
- Чукотский (20)
- Долганский (10)
- Английский (85)
- Эскимоский (1)
- Эвенкийский (61)
- Эвенский (156)
- Французский (29)
- Немецкий (12)
- Хантыйский (21)
- Казахский (5)
- Корякский (4)
- Корейский (1)
- Мансийский (1)
- Нанайский (6)
- Ненецкий (3)
- Нивхский (13)
- Старорусский (10)
- Осетинский (1)
- Польский (1)
- Русский (7449)
- Латинская графика (236)
- Тунгусский (5)
- Турецкий (19)
- Тувинский (6)
- Якутский (4780)
- Юкагирский (37)
- Не указан (6)
- Литературно-художественные издания (7762)
- Официальные издания (7)
- Научные издания (1971)
- Научно-популярные издания (787)
- Информационные издания (1098)
- Справочные издания (288)
- Учебные издания (988)
- Производственно-практические издания (2)
- Массово-политические издания (69)
- Изобразительное издание (1)
Количество страниц: 5 с.
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
- 1. Колесова Лена Афанасьевна, Соловьева Марианна Иннокентьевна. Биоморфологическая изменчивость Allium splendens Willd. ex Schult. в условиях Центральной Якутии = Biomorphological variability of Allium splendens Willd. ex Schult. in the conditions of Central Yakutia
- 2. Семенова Варвара Васильевна. Пищевые растения, используемые в традиционных молочнокислых продуктах и блюдах народа саха = Food plants used in traditional fermented milk products and dishes of the Sakha people
- 3. Bahel Benjamin, Yamb Emmanuel , Ngwem Blaise, Kenmogne Fabien, Kum Robert A., Safonova Mariya N., Fedotov Andrey A., Ammosova Nyurguyana E.. Mechanical behaviour of compressed earth blocks reinforced with random and aligned continuous distribution corn husk fibers = Механическое воздействие прессованных грунтовых блоков, армированных волокнами кукурузной шелухи с хаотичным непрерывным распределением
- 4. Васильева Акулина Александровна. Язык саха в сфере государственного и муниципального управления глазами служащих и населения г. Якутска Республики Саха (Якутия) = The Sakha language in state and municipal administration from the perspective of officials and the people of the Sakha Republic (Yakutia)
- 5. Сивцева-Максимова Прасковья Васильевна. Поэма А. Е. Кулаковского "Сон шамана": опыт анализа в аспекте проблем текстологии = Alexei Kulakovsky’s poem “The Shaman’s Dream”: an analysis focusing on textual criticism aspects
- 6. Рахлеева Айталина Владимировна. Семантика и прототипы образной светоцветовой лексики якутского языка = Semantics and prototypes of figurative light and color terms in the Yakut language
- 7. Титов Яков Нестерович. Перевод пьесы "Ночь Гельвера" И. Вилквистана якутский язык: анализ собственного перевода = Translating Ingmar Villqist’s “Helver’s Night” into Yakut: an analysis of a translation experience
- 8. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №1 (99)
- 9. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №2 (100)
- 10. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №3 (101)
К юбилею ученого, литературного критика, педагога ЯГУ-СВФУ Гаврила Гавриловича Окорокова (1925–1990) / И. Г. Семенова, В. Г. Окорокова, С. И. Семенов [и др.] // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. - 2025. - Т. 22, N 1 (99). - С. 209-213.
Количество страниц: 11 с.
- 1. Колесова Лена Афанасьевна, Соловьева Марианна Иннокентьевна. Биоморфологическая изменчивость Allium splendens Willd. ex Schult. в условиях Центральной Якутии = Biomorphological variability of Allium splendens Willd. ex Schult. in the conditions of Central Yakutia
- 2. Семенова Варвара Васильевна. Пищевые растения, используемые в традиционных молочнокислых продуктах и блюдах народа саха = Food plants used in traditional fermented milk products and dishes of the Sakha people
- 3. Bahel Benjamin, Yamb Emmanuel , Ngwem Blaise, Kenmogne Fabien, Kum Robert A., Safonova Mariya N., Fedotov Andrey A., Ammosova Nyurguyana E.. Mechanical behaviour of compressed earth blocks reinforced with random and aligned continuous distribution corn husk fibers = Механическое воздействие прессованных грунтовых блоков, армированных волокнами кукурузной шелухи с хаотичным непрерывным распределением
- 4. Васильева Акулина Александровна. Язык саха в сфере государственного и муниципального управления глазами служащих и населения г. Якутска Республики Саха (Якутия) = The Sakha language in state and municipal administration from the perspective of officials and the people of the Sakha Republic (Yakutia)
- 5. Сивцева-Максимова Прасковья Васильевна. Поэма А. Е. Кулаковского "Сон шамана": опыт анализа в аспекте проблем текстологии = Alexei Kulakovsky’s poem “The Shaman’s Dream”: an analysis focusing on textual criticism aspects
- 6. Рахлеева Айталина Владимировна. Семантика и прототипы образной светоцветовой лексики якутского языка = Semantics and prototypes of figurative light and color terms in the Yakut language
- 7. Семенова Ирина Гаврильевна, Окорокова Варвара Гавриловна, Семенов Сергей Иннокентьевич, Окорокова Варвара Борисовна, Семенова Валентина Григорьевна. К юбилею ученого, литературного критика, педагога ЯГУ-СВФУ Гаврила Гавриловича Окорокова (1925–1990) = To the anniversary of Gavril Gavrilovich Okorokov (1925-1990), scientist, literary critic, academic of YSU-NEFU
- 8. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №1 (99)
- 9. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №2 (100)
- 10. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №3 (101)
The article analyses one of the most difficult issues of artistic translation: the process of translating theatrical works. The relevance of this research lies in the paucity of fundamental theoretical research specifically dedicated to the translation of theatrical works. The purpose of the study is to analyse the creative process of theatrical translation based on the own practice of translation. The article provides a detailed analysis of the characteristics of this type of texts from the linguistic perspective, including the structural features and the specifics of the theatrical text design. The primary focus of this study is on translation strategies. The work “Helver’s Night” by the Polish playwright Ingmar Villqist is the object of analysis. The play was chosen due to the complex and unusual plot structure, as well as the fact it is a translation of a translation. The study provides a summary of the play and information about the main characters. The article includes examples of the most difficult translation issues and suggests the author’s options. Furthermore, the translator’s decisions are explained, as well as the transformations in the process of working on the text. The author concludes that the translation of dramatic works at the intersection of artistic and theatrical discourse requires an interdisciplinary approach. Thus, the most effective translation strategy, in this case, is considered to be comprised of interpretation, concretisation and adaptation.
Титов, Я. Н.
Перевод пьесы "Ночь Гельвера" И. Вилквиста на якутский язык: анализ собственного перевода / Я. Н. Титов // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. - 2025. - Т. 22, N 1 (99). - С. 187-197. - DOI: 10.25587/2222-5404-2025-22-1-187-197
DOI: 10.25587/2222-5404-2025-22-1-187-197
Количество страниц: 12 с.
- 1. Колесова Лена Афанасьевна, Соловьева Марианна Иннокентьевна. Биоморфологическая изменчивость Allium splendens Willd. ex Schult. в условиях Центральной Якутии = Biomorphological variability of Allium splendens Willd. ex Schult. in the conditions of Central Yakutia
- 2. Семенова Варвара Васильевна. Пищевые растения, используемые в традиционных молочнокислых продуктах и блюдах народа саха = Food plants used in traditional fermented milk products and dishes of the Sakha people
- 3. Bahel Benjamin, Yamb Emmanuel , Ngwem Blaise, Kenmogne Fabien, Kum Robert A., Safonova Mariya N., Fedotov Andrey A., Ammosova Nyurguyana E.. Mechanical behaviour of compressed earth blocks reinforced with random and aligned continuous distribution corn husk fibers = Механическое воздействие прессованных грунтовых блоков, армированных волокнами кукурузной шелухи с хаотичным непрерывным распределением
- 4. Васильева Акулина Александровна. Язык саха в сфере государственного и муниципального управления глазами служащих и населения г. Якутска Республики Саха (Якутия) = The Sakha language in state and municipal administration from the perspective of officials and the people of the Sakha Republic (Yakutia)
- 5. Сивцева-Максимова Прасковья Васильевна. Поэма А. Е. Кулаковского "Сон шамана": опыт анализа в аспекте проблем текстологии = Alexei Kulakovsky’s poem “The Shaman’s Dream”: an analysis focusing on textual criticism aspects
- 6. Титов Яков Нестерович. Перевод пьесы "Ночь Гельвера" И. Вилквистана якутский язык: анализ собственного перевода = Translating Ingmar Villqist’s “Helver’s Night” into Yakut: an analysis of a translation experience
- 7. Семенова Ирина Гаврильевна, Окорокова Варвара Гавриловна, Семенов Сергей Иннокентьевич, Окорокова Варвара Борисовна, Семенова Валентина Григорьевна. К юбилею ученого, литературного критика, педагога ЯГУ-СВФУ Гаврила Гавриловича Окорокова (1925–1990) = To the anniversary of Gavril Gavrilovich Okorokov (1925-1990), scientist, literary critic, academic of YSU-NEFU
- 8. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №1 (99)
- 9. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №2 (100)
- 10. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №3 (101)
The article studies semantics and prototypes of figurative adjectives and verbs of the Yakut language that denote darkness, light and gloss. 36 lexemes were selected via continuous sampling from dictionaries and then combined into groups by their parent figurative verb. The groups are presented in the order of increasing degree of lightness, ending with the designations of gloss. The study shows that the figurative light and color terms represent a separate group in the color-designating vocabulary of the Yakut language. Their semantics, unlike the names of the actual “colored” flowers, has not previously been subject to a detailed description, although the light plays if not primary, then key role, since in the absence of light it is impossible to distinguish colors. The human ability to see the world around and perceive various visual images underlies the figurative verbs of light perception in the Yakut language and the figurative adjectives derived from them. The semantics of figurative vocabulary has a whole complex of various semes as dynamics, temporality, object shape, etc., but their unifying seme is the seme of light. Comparative-contrastive and etymological analyses show that the figurative light semantics of the Yakut language, like their parent verbs, originate from Mongolian vocabulary, many lexemes have Proto-Altaic roots. Based on their semantics in synchrony and diachrony, prototypes have been identified for some groups of figurative words - objects of the surrounding world with which native speakers associate a particular light phenomenon: dark mess (group with figurative verb будулуй), dark silhouette (group with figurative verb барый), dust, ash, fog (күдээр), faded grass (кубарый), sunbeam (сандаарый), as well as dairy food (тунаарый, туналый) and the reflection of the tip (кылбаар, килбэй).
Рахлеева, А. В.
Семантика и прототипы образной светоцветовой лексики якутского языка / А. В. Тимофеева ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. - 2025. - Т. 22, N 1 (99). - С. 175-186. - DOI: 10.25587/2222-5404-2025-22-1-175-186
DOI: 10.25587/2222-5404-2025-22-1-175-186
Количество страниц: 13 с.
- Кулаковский Алексей Елисеевич - Өксөкүлээх Өлөксөй (Ексекюлях Алексей) > Литература о нем,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках > Якутская (саха) литература,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
- 1. Колесова Лена Афанасьевна, Соловьева Марианна Иннокентьевна. Биоморфологическая изменчивость Allium splendens Willd. ex Schult. в условиях Центральной Якутии = Biomorphological variability of Allium splendens Willd. ex Schult. in the conditions of Central Yakutia
- 2. Семенова Варвара Васильевна. Пищевые растения, используемые в традиционных молочнокислых продуктах и блюдах народа саха = Food plants used in traditional fermented milk products and dishes of the Sakha people
- 3. Bahel Benjamin, Yamb Emmanuel , Ngwem Blaise, Kenmogne Fabien, Kum Robert A., Safonova Mariya N., Fedotov Andrey A., Ammosova Nyurguyana E.. Mechanical behaviour of compressed earth blocks reinforced with random and aligned continuous distribution corn husk fibers = Механическое воздействие прессованных грунтовых блоков, армированных волокнами кукурузной шелухи с хаотичным непрерывным распределением
- 4. Васильева Акулина Александровна. Язык саха в сфере государственного и муниципального управления глазами служащих и населения г. Якутска Республики Саха (Якутия) = The Sakha language in state and municipal administration from the perspective of officials and the people of the Sakha Republic (Yakutia)
- 5. Рахлеева Айталина Владимировна. Семантика и прототипы образной светоцветовой лексики якутского языка = Semantics and prototypes of figurative light and color terms in the Yakut language
- 6. Титов Яков Нестерович. Перевод пьесы "Ночь Гельвера" И. Вилквистана якутский язык: анализ собственного перевода = Translating Ingmar Villqist’s “Helver’s Night” into Yakut: an analysis of a translation experience
- 7. Семенова Ирина Гаврильевна, Окорокова Варвара Гавриловна, Семенов Сергей Иннокентьевич, Окорокова Варвара Борисовна, Семенова Валентина Григорьевна. К юбилею ученого, литературного критика, педагога ЯГУ-СВФУ Гаврила Гавриловича Окорокова (1925–1990) = To the anniversary of Gavril Gavrilovich Okorokov (1925-1990), scientist, literary critic, academic of YSU-NEFU
- 8. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №1 (99)
- 9. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №2 (100)
- 10. Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова, 2025, №3 (101)
In the study of classical works, one of the pressing issues pertains to textual criticism which related to the objects of literary source studies such as variants of basic texts, lists, autographs. This aspect provides an opportunity for a more in-depth analysis of the creative history of a specific work and the author’s function in the artistic text as the basis of the plot-mythological dualism, particularly characteristic of early 20th century literature. The article identifies specific issues of textual criticism to the study of Yakut poet Alexei Kulakovsky’s works. The aim is to outline the textual parameters for analyzing the poem “The Shaman’s Dream” and to introduce previously underutilized sources from Kulakovsky’s heritage, including an early version of the main text and publications from 1946, 1978, and 2002. The methodological basis is grounded in research from the A.M. Gorky Institute of World Literature, Russian Academy of Sciences, representing significant textual discoveries based on the analytical systematization of literary sources. It also draws on the works of Yury Lotman, Valery Tiupa, and Larisa Lun’kova, focusing on structural and semiotic analysis and exploration of literary time and artistic space within literary work. The article is structured in three directions: the main character’s image in the contexts of the “emotional-volitional attitude” (Mikhail Bakhtin) of the author’s principle; an analysis of the poem’s early version; the presentation of observations on editing the poet’s text in publishing his poetry. The study of the presented materials revealed certain aspects of the creative history caused by the author’s editing, specifically a significant change in the main character’s function; and clarified several occurrences of various violations in the logical relationships of the poem’s fragments in the three indicated editions. It is proved that the poem “The Shaman’s Dream” by Alexei Kulakovsky is original not only in its theme and problems, but also in the poet’s talent in finding a significant approach to form and material, in determining within the boundaries of a figurative word the artistic regularity of their elements and the logical interrelation of parts.
Сивцева-Максимова, П. В.
Поэма А. Е. Кулаковского "Сон шамана": опыт анализа в аспекте проблем текстологии / П. В. Сивцева-Максимова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. - 2025. - Т.22, N 1 (99). - С. 162-174. - DOI: 10.25587/2222-5404-2025-22-1-162-174
DOI: 10.25587/2222-5404-2025-22-1-162-174
Количество страниц: 10 с.
The main characteristic features of Russia’s identity are integrity, self-sufficiency, uniqueness, and self-development. In addition, the parameters included in these characteristic features are identified, such as universality and harmony for integrity, genesis, formation for self-sufficiency, attempts to express it in Pochvennichestvo and Slavophilism. Uniqueness is characterized by vivid literary features that cannot be confused with anything else and “living life” (V.V. Veresaev’s term) as the embodiment of human existence in literature. Self-development of Russian classical literature was determined by: the desire for practical embodiment of spirituality in the aspirations of the people, in the formation of the soul, reliance on a deep synthesis of various genres, each of which also went through its stages of formation, contrasts and contradictions associated with the fundamental principle of dialectical development - “interaction of opposites”. The development of ideas about identity in socio-political sciences complements the ideas developed in this work. Identification of the individual in Russian literature goes through the limits of perception of the world and being, which were touched upon by many Russian writers and, above all, Dostoevsky, Saltykov-Shchedrin, Leskov, Chekhov, and these were completely different limits. The identity of Russia, which is based on the identification of literature is quite easily substantiated and has great prospects. Its substantiation has visual consistency, clarity, rationality, and evidence. In addition, it has great prospects because literature can penetrate almost everywhere - into any social and humanitarian sphere. It easily interacts with music, painting, theater, and, according to leading modern philosophers, begins to replace philosophy. In our opinion, a new type of synthesis of literature and philosophy is beginning to form.
Кожевников, Н. Н.
Идентичность России в контексте её классической литературы второй половины XIX столетия / Н. Н. Кожевников, В. С. Данилова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. - 2025. - N 2 (38). - С. 77-86. - DOI: 10.25587/2587-5604-2025-2-77-86
DOI: 10.25587/2587-5604-2025-2-77-86
Количество страниц: 2 с.
- Саха тыла/Якутский язык > Учебные издания > Школьникам, педагогам,
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Языкознание и языки. Лингвистика > Якутский (саха),
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Языкознание и языки. Лингвистика,
- ШКОЛА > Педагогу > Организация работы общеобразовательного учреждения. Школоведение > Копилка идей: из опыта работы.
- 1. Корнилова Марианна Дмитриевна, Шестакова Анастасия Иннокентьевна. Сплочение первокурсников: конкурсы и игры как средство формирования студенческого сообщества = Cohesion: competitions and games as a means of forming a student community
- 2. Еремеева Сардана Ивановна, Иванова Екатерина Васильевна, Платонова Сардана Дмитриевна, Попова Лилия Егоровна. "Ыллык" – ааҕар сатабылы сайыннарар босуобуйа (5, 6, 7 кылаас үөрэнээччитигэр аналлаах саҥа ФСҮөЫ ирдэбилинэн сорудахтар, эрчиллиилэр, дьарыктар тиһиликтэрэ) = Reading development manual "Yllyk"
- 3. Корякина Татьяна Меркурьевна. Кружок "Юный блогер" как средство развития связной речи детей 5-6 лет = The "Young blogger" club as a means of developing coherent speech
- 4. Васильева Сардаана Иннокентьевна. Чинчийэр үлэ - үйэлээх үлэ = Research work as a step into the science
- 5. Васильева Александра Ионовна. Бырайыактааһын - оҕо дэгиттэр сатабылын сайыннарар көдьүүстээх ньыма = Project work as a method for developing a child’s exceptional talents
- 6. Федорова Галина Иннокентьевна, Федорова Александра Алексеевна. Музейный экспонат – фрагмент мачты фрегата "Паллада" как основа для изучения путевых заметок И. А. Гончарова = Museum exhibit - a fragment of the frigate mast "Pallada" as a basis for studying the travel notes of I. A. Goncharov
- 7. Петрова Мидена Гаврильевна. Применение технологии творческих мастерских на уроках якутской литературы и языка как вид работы с одаренными детьми = Creative workshops technology at Yakut literature and language lessons as a type of work with gifted children
- 8. Каженкин-Арчы Уола Рустам Николаевич. Кабинет якутского языка и литературы как условие повышения качества образовательной деятельности = The Yakut language and literature classroom as a condition for improving the quality of educational activities
- 9. Сивцева Прасковья Ивановна. Тилда и лонгриды - один из эффективных приемов обучения в современной школе = Tilda and longreads as effective teaching techniques in modern schools
- 10. Иванова Мария Андреевна. Айар үлэ умсулҕана = Inspiring creative work
- 11. Гоголева Анна Серафимовна. Кыайыыны уруйдуур хоһооннору өйтөн аахтарыы иитэр суолтата ("Бэстээх Кэскилэ" куруһуок уопутуттан) = The influence of war poems on the education of schoolchildren
- 12. Алексеева Анна Анатольевна. Тѳрѳѳбүт литература – олох кэрэhитэ = Native literature аs the basis of life
- 13. Иванова Екатерина Васильевна. Үөрэнээччини айымньыны киэҥник анааран өйдүүрүгэр уһуйуу = Cultivating a thoughtful reader in literature classes
- 14. Захарова Мария Борисовна. Уникальная домашняя библиотека = Unique home library
- 15. Кашкина Эмма Хрисанфовна. Платон Алексеевич Ойуунускай айымньыларынан уруоктары тэрийии = Сonducting lessons on the works of P. A. Oyunsky
- 16. Гурьева Александра Арияновна. Исследование лингвистического ландшафта Республики Саха (Якутия) на примере сельской и городской местности = The linguistic landscape study on the example of rural and urban areas of Yakutia
- 17. Сыромятникова Светлана Иннокентьевна. Дьааҥы поэта В. П. Стручков - Дуулаҕа Дьуһаал олоҥхолорун уратылара
- 18. Константинова Саргылана Федоровна. А. Е. Кулаковскай - Өксөкүлээх Өлөксөй поэзиятыгар уус-уран ойуулуур-дьүһүннүүр ньыма сонун көстүүлэрэ
- 19. Пудова Светлана Дмитриевна. О работе методической лаборатории "Оҕонньор кэпсээнэ" = The methodological laboratory “The old man’s tales”
- 20. Павлова Туйара Владимировна. Якутская и английская литература диалог культур через призму творчества Алексея Елисеевича Кулаковского — Өксөкүлээх Өлөксөй = Yakut and English literature as a dialogue of cultures through the prism of Alexey Kulakovsky’s works
- 21. Герасимова Мария Егоровна. О работе фольклорного кружка "Кыымчаан": приобщение дошкольников к родной культуре = "Kyymchaan" folklore club: introducing preschoolers to their native culture
- 22. Народное образование Якутии, 2025, N 1 (134), 2025, №1 (134)
Павлова, М. П.
Лингвистические упражнения на уроках якутского языка в 5 классе как средство коммуникации // Народное образование Якутии. - 2025. - N 1 (134). - С. 87-88.
Количество страниц: 2 с.
- Математика. Естественные науки > Природа. Охрана окружающей среды,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Языкознание и языки. Лингвистика > Русский язык,
- НАУКА ЯКУТИИ > МАТЕМАТИКА. ЕСТЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Природа. Охрана окружающей среды,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Языкознание и языки. Лингвистика.
- 1. Корнилова Марианна Дмитриевна, Шестакова Анастасия Иннокентьевна. Сплочение первокурсников: конкурсы и игры как средство формирования студенческого сообщества = Cohesion: competitions and games as a means of forming a student community
- 2. Иванова Мария Андреевна. Айар үлэ умсулҕана = Inspiring creative work
- 3. Павлова Марианна Петровна. Лингвистические упражнения на уроках якутского языка в 5 классе как средство коммуникации = Linguistic exercises in Yakut language lessons in the 5th gradeas a means of communication
- 4. Корякина Татьяна Меркурьевна. Кружок "Юный блогер" как средство развития связной речи детей 5-6 лет = The "Young blogger" club as a means of developing coherent speech
- 5. Васильева Сардаана Иннокентьевна. Чинчийэр үлэ - үйэлээх үлэ = Research work as a step into the science
- 6. Васильева Александра Ионовна. Бырайыактааһын - оҕо дэгиттэр сатабылын сайыннарар көдьүүстээх ньыма = Project work as a method for developing a child’s exceptional talents
- 7. Федорова Галина Иннокентьевна, Федорова Александра Алексеевна. Музейный экспонат – фрагмент мачты фрегата "Паллада" как основа для изучения путевых заметок И. А. Гончарова = Museum exhibit - a fragment of the frigate mast "Pallada" as a basis for studying the travel notes of I. A. Goncharov
- 8. Петрова Мидена Гаврильевна. Применение технологии творческих мастерских на уроках якутской литературы и языка как вид работы с одаренными детьми = Creative workshops technology at Yakut literature and language lessons as a type of work with gifted children
- 9. Каженкин-Арчы Уола Рустам Николаевич. Кабинет якутского языка и литературы как условие повышения качества образовательной деятельности = The Yakut language and literature classroom as a condition for improving the quality of educational activities
- 10. Сивцева Прасковья Ивановна. Тилда и лонгриды - один из эффективных приемов обучения в современной школе = Tilda and longreads as effective teaching techniques in modern schools
- 11. Еремеева Сардана Ивановна, Иванова Екатерина Васильевна, Платонова Сардана Дмитриевна, Попова Лилия Егоровна. "Ыллык" – ааҕар сатабылы сайыннарар босуобуйа (5, 6, 7 кылаас үөрэнээччитигэр аналлаах саҥа ФСҮөЫ ирдэбилинэн сорудахтар, эрчиллиилэр, дьарыктар тиһиликтэрэ) = Reading development manual "Yllyk"
- 12. Алексеева Анна Анатольевна. Тѳрѳѳбүт литература – олох кэрэhитэ = Native literature аs the basis of life
- 13. Гоголева Анна Серафимовна. Кыайыыны уруйдуур хоһооннору өйтөн аахтарыы иитэр суолтата ("Бэстээх Кэскилэ" куруһуок уопутуттан) = The influence of war poems on the education of schoolchildren
- 14. Иванова Екатерина Васильевна. Үөрэнээччини айымньыны киэҥник анааран өйдүүрүгэр уһуйуу = Cultivating a thoughtful reader in literature classes
- 15. Захарова Мария Борисовна. Уникальная домашняя библиотека = Unique home library
- 16. Кашкина Эмма Хрисанфовна. Платон Алексеевич Ойуунускай айымньыларынан уруоктары тэрийии = Сonducting lessons on the works of P. A. Oyunsky
- 17. Сыромятникова Светлана Иннокентьевна. Дьааҥы поэта В. П. Стручков - Дуулаҕа Дьуһаал олоҥхолорун уратылара
- 18. Константинова Саргылана Федоровна. А. Е. Кулаковскай - Өксөкүлээх Өлөксөй поэзиятыгар уус-уран ойуулуур-дьүһүннүүр ньыма сонун көстүүлэрэ
- 19. Пудова Светлана Дмитриевна. О работе методической лаборатории "Оҕонньор кэпсээнэ" = The methodological laboratory “The old man’s tales”
- 20. Павлова Туйара Владимировна. Якутская и английская литература диалог культур через призму творчества Алексея Елисеевича Кулаковского — Өксөкүлээх Өлөксөй = Yakut and English literature as a dialogue of cultures through the prism of Alexey Kulakovsky’s works
- 21. Герасимова Мария Егоровна. О работе фольклорного кружка "Кыымчаан": приобщение дошкольников к родной культуре = "Kyymchaan" folklore club: introducing preschoolers to their native culture
- 22. Народное образование Якутии, 2025, N 1 (134), 2025, №1 (134)
The presented study reveals the features of the functioning of languages in the linguistic space of urban and rural areas of Yakutia. The analysis covers the external information of state institutions of the region, including the systematization of signs according to legal and linguistic standards. Cases of incorrect translation of texts, as well as legislative documents of the Republic of Sakha (Yakutia) regulating the use of state languages in the region were examined in detail.
Гурьева, А. А.
Исследование лингвистического ландшафта Республики Саха (Якутия) на примере сельской и городской местности / А. А. Гурьева ; МБОУ "Майинский лицей им. И. Г. Тимофеева" // Народное образование Якутии. - 2025. - N 1 (134). - С. 28-29.
Количество страниц: 2 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение,
- ШКОЛА > Педагогу > Организация работы общеобразовательного учреждения. Школоведение > Копилка идей: из опыта работы.
- 1. Корнилова Марианна Дмитриевна, Шестакова Анастасия Иннокентьевна. Сплочение первокурсников: конкурсы и игры как средство формирования студенческого сообщества = Cohesion: competitions and games as a means of forming a student community
- 2. Еремеева Сардана Ивановна, Иванова Екатерина Васильевна, Платонова Сардана Дмитриевна, Попова Лилия Егоровна. "Ыллык" – ааҕар сатабылы сайыннарар босуобуйа (5, 6, 7 кылаас үөрэнээччитигэр аналлаах саҥа ФСҮөЫ ирдэбилинэн сорудахтар, эрчиллиилэр, дьарыктар тиһиликтэрэ) = Reading development manual "Yllyk"
- 3. Павлова Марианна Петровна. Лингвистические упражнения на уроках якутского языка в 5 классе как средство коммуникации = Linguistic exercises in Yakut language lessons in the 5th gradeas a means of communication
- 4. Корякина Татьяна Меркурьевна. Кружок "Юный блогер" как средство развития связной речи детей 5-6 лет = The "Young blogger" club as a means of developing coherent speech
- 5. Васильева Сардаана Иннокентьевна. Чинчийэр үлэ - үйэлээх үлэ = Research work as a step into the science
- 6. Васильева Александра Ионовна. Бырайыактааһын - оҕо дэгиттэр сатабылын сайыннарар көдьүүстээх ньыма = Project work as a method for developing a child’s exceptional talents
- 7. Петрова Мидена Гаврильевна. Применение технологии творческих мастерских на уроках якутской литературы и языка как вид работы с одаренными детьми = Creative workshops technology at Yakut literature and language lessons as a type of work with gifted children
- 8. Каженкин-Арчы Уола Рустам Николаевич. Кабинет якутского языка и литературы как условие повышения качества образовательной деятельности = The Yakut language and literature classroom as a condition for improving the quality of educational activities
- 9. Сивцева Прасковья Ивановна. Тилда и лонгриды - один из эффективных приемов обучения в современной школе = Tilda and longreads as effective teaching techniques in modern schools
- 10. Иванова Мария Андреевна. Айар үлэ умсулҕана = Inspiring creative work
- 11. Гоголева Анна Серафимовна. Кыайыыны уруйдуур хоһооннору өйтөн аахтарыы иитэр суолтата ("Бэстээх Кэскилэ" куруһуок уопутуттан) = The influence of war poems on the education of schoolchildren
- 12. Алексеева Анна Анатольевна. Тѳрѳѳбүт литература – олох кэрэhитэ = Native literature аs the basis of life
- 13. Иванова Екатерина Васильевна. Үөрэнээччини айымньыны киэҥник анааран өйдүүрүгэр уһуйуу = Cultivating a thoughtful reader in literature classes
- 14. Захарова Мария Борисовна. Уникальная домашняя библиотека = Unique home library
- 15. Кашкина Эмма Хрисанфовна. Платон Алексеевич Ойуунускай айымньыларынан уруоктары тэрийии = Сonducting lessons on the works of P. A. Oyunsky
- 16. Гурьева Александра Арияновна. Исследование лингвистического ландшафта Республики Саха (Якутия) на примере сельской и городской местности = The linguistic landscape study on the example of rural and urban areas of Yakutia
- 17. Сыромятникова Светлана Иннокентьевна. Дьааҥы поэта В. П. Стручков - Дуулаҕа Дьуһаал олоҥхолорун уратылара
- 18. Константинова Саргылана Федоровна. А. Е. Кулаковскай - Өксөкүлээх Өлөксөй поэзиятыгар уус-уран ойуулуур-дьүһүннүүр ньыма сонун көстүүлэрэ
- 19. Пудова Светлана Дмитриевна. О работе методической лаборатории "Оҕонньор кэпсээнэ" = The methodological laboratory “The old man’s tales”
- 20. Павлова Туйара Владимировна. Якутская и английская литература диалог культур через призму творчества Алексея Елисеевича Кулаковского — Өксөкүлээх Өлөксөй = Yakut and English literature as a dialogue of cultures through the prism of Alexey Kulakovsky’s works
- 21. Герасимова Мария Егоровна. О работе фольклорного кружка "Кыымчаан": приобщение дошкольников к родной культуре = "Kyymchaan" folklore club: introducing preschoolers to their native culture
- 22. Народное образование Якутии, 2025, N 1 (134), 2025, №1 (134)
Федорова, Г. И.
Музейный экспонат – фрагмент мачты фрегата "Паллада" как основа для изучения путевых заметок И. А. Гончарова / Г. И. Федорова, А. А. Федорова ; МБОУ "Таттинский лицей им. А. Е. Мординова" // Народное образование Якутии. - 2025. - N 1 (134). - С. 75-76.
Количество страниц: 2 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Языкознание и языки. Лингвистика > Якутский (саха),
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках > Якутская (саха) литература,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Языкознание и языки. Лингвистика,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение,
- ШКОЛА > Педагогу > Организация работы общеобразовательного учреждения. Школоведение > Копилка идей: из опыта работы.
- 1. Корнилова Марианна Дмитриевна, Шестакова Анастасия Иннокентьевна. Сплочение первокурсников: конкурсы и игры как средство формирования студенческого сообщества = Cohesion: competitions and games as a means of forming a student community
- 2. Еремеева Сардана Ивановна, Иванова Екатерина Васильевна, Платонова Сардана Дмитриевна, Попова Лилия Егоровна. "Ыллык" – ааҕар сатабылы сайыннарар босуобуйа (5, 6, 7 кылаас үөрэнээччитигэр аналлаах саҥа ФСҮөЫ ирдэбилинэн сорудахтар, эрчиллиилэр, дьарыктар тиһиликтэрэ) = Reading development manual "Yllyk"
- 3. Павлова Марианна Петровна. Лингвистические упражнения на уроках якутского языка в 5 классе как средство коммуникации = Linguistic exercises in Yakut language lessons in the 5th gradeas a means of communication
- 4. Корякина Татьяна Меркурьевна. Кружок "Юный блогер" как средство развития связной речи детей 5-6 лет = The "Young blogger" club as a means of developing coherent speech
- 5. Васильева Сардаана Иннокентьевна. Чинчийэр үлэ - үйэлээх үлэ = Research work as a step into the science
- 6. Васильева Александра Ионовна. Бырайыактааһын - оҕо дэгиттэр сатабылын сайыннарар көдьүүстээх ньыма = Project work as a method for developing a child’s exceptional talents
- 7. Федорова Галина Иннокентьевна, Федорова Александра Алексеевна. Музейный экспонат – фрагмент мачты фрегата "Паллада" как основа для изучения путевых заметок И. А. Гончарова = Museum exhibit - a fragment of the frigate mast "Pallada" as a basis for studying the travel notes of I. A. Goncharov
- 8. Каженкин-Арчы Уола Рустам Николаевич. Кабинет якутского языка и литературы как условие повышения качества образовательной деятельности = The Yakut language and literature classroom as a condition for improving the quality of educational activities
- 9. Сивцева Прасковья Ивановна. Тилда и лонгриды - один из эффективных приемов обучения в современной школе = Tilda and longreads as effective teaching techniques in modern schools
- 10. Иванова Мария Андреевна. Айар үлэ умсулҕана = Inspiring creative work
- 11. Гоголева Анна Серафимовна. Кыайыыны уруйдуур хоһооннору өйтөн аахтарыы иитэр суолтата ("Бэстээх Кэскилэ" куруһуок уопутуттан) = The influence of war poems on the education of schoolchildren
- 12. Алексеева Анна Анатольевна. Тѳрѳѳбүт литература – олох кэрэhитэ = Native literature аs the basis of life
- 13. Иванова Екатерина Васильевна. Үөрэнээччини айымньыны киэҥник анааран өйдүүрүгэр уһуйуу = Cultivating a thoughtful reader in literature classes
- 14. Захарова Мария Борисовна. Уникальная домашняя библиотека = Unique home library
- 15. Кашкина Эмма Хрисанфовна. Платон Алексеевич Ойуунускай айымньыларынан уруоктары тэрийии = Сonducting lessons on the works of P. A. Oyunsky
- 16. Гурьева Александра Арияновна. Исследование лингвистического ландшафта Республики Саха (Якутия) на примере сельской и городской местности = The linguistic landscape study on the example of rural and urban areas of Yakutia
- 17. Сыромятникова Светлана Иннокентьевна. Дьааҥы поэта В. П. Стручков - Дуулаҕа Дьуһаал олоҥхолорун уратылара
- 18. Константинова Саргылана Федоровна. А. Е. Кулаковскай - Өксөкүлээх Өлөксөй поэзиятыгар уус-уран ойуулуур-дьүһүннүүр ньыма сонун көстүүлэрэ
- 19. Пудова Светлана Дмитриевна. О работе методической лаборатории "Оҕонньор кэпсээнэ" = The methodological laboratory “The old man’s tales”
- 20. Павлова Туйара Владимировна. Якутская и английская литература диалог культур через призму творчества Алексея Елисеевича Кулаковского — Өксөкүлээх Өлөксөй = Yakut and English literature as a dialogue of cultures through the prism of Alexey Kulakovsky’s works
- 21. Герасимова Мария Егоровна. О работе фольклорного кружка "Кыымчаан": приобщение дошкольников к родной культуре = "Kyymchaan" folklore club: introducing preschoolers to their native culture
- 22. Народное образование Якутии, 2025, N 1 (134), 2025, №1 (134)
According to the requirements of the Federal State Educational Standard, school lessons are designed to form the needs of the individual for continuous improvement, develop creative abilities, creative independent thinking. The technology of creative workshops helps to implement this concept. This article describes the use of the technology of creative workshops at the lessons of Yakut language and literature.
Петрова, М. Г.
Применение технологии творческих мастерских на уроках якутской литературы и языка как вид работы с одаренными детьми / М. Г. Петрова ; МБОУ "Майинский лицей им. И. Г. Тимофеева" // Народное образование Якутии. - 2025. - N 1 (134). - С. 73-74.
Количество страниц: 2 с.
- Кулаковский Алексей Елисеевич - Өксөкүлээх Өлөксөй (Ексекюлях Алексей) > Литература о нем,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках > Якутская (саха) литература,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение,
- ШКОЛА > Педагогу > Методика преподавания дисциплин > Гуманитарные науки,
- ШКОЛА > Педагогу > Организация работы общеобразовательного учреждения. Школоведение > Копилка идей: из опыта работы.
- 1. Корнилова Марианна Дмитриевна, Шестакова Анастасия Иннокентьевна. Сплочение первокурсников: конкурсы и игры как средство формирования студенческого сообщества = Cohesion: competitions and games as a means of forming a student community
- 2. Иванова Мария Андреевна. Айар үлэ умсулҕана = Inspiring creative work
- 3. Павлова Марианна Петровна. Лингвистические упражнения на уроках якутского языка в 5 классе как средство коммуникации = Linguistic exercises in Yakut language lessons in the 5th gradeas a means of communication
- 4. Корякина Татьяна Меркурьевна. Кружок "Юный блогер" как средство развития связной речи детей 5-6 лет = The "Young blogger" club as a means of developing coherent speech
- 5. Васильева Сардаана Иннокентьевна. Чинчийэр үлэ - үйэлээх үлэ = Research work as a step into the science
- 6. Васильева Александра Ионовна. Бырайыактааһын - оҕо дэгиттэр сатабылын сайыннарар көдьүүстээх ньыма = Project work as a method for developing a child’s exceptional talents
- 7. Федорова Галина Иннокентьевна, Федорова Александра Алексеевна. Музейный экспонат – фрагмент мачты фрегата "Паллада" как основа для изучения путевых заметок И. А. Гончарова = Museum exhibit - a fragment of the frigate mast "Pallada" as a basis for studying the travel notes of I. A. Goncharov
- 8. Петрова Мидена Гаврильевна. Применение технологии творческих мастерских на уроках якутской литературы и языка как вид работы с одаренными детьми = Creative workshops technology at Yakut literature and language lessons as a type of work with gifted children
- 9. Каженкин-Арчы Уола Рустам Николаевич. Кабинет якутского языка и литературы как условие повышения качества образовательной деятельности = The Yakut language and literature classroom as a condition for improving the quality of educational activities
- 10. Сивцева Прасковья Ивановна. Тилда и лонгриды - один из эффективных приемов обучения в современной школе = Tilda and longreads as effective teaching techniques in modern schools
- 11. Еремеева Сардана Ивановна, Иванова Екатерина Васильевна, Платонова Сардана Дмитриевна, Попова Лилия Егоровна. "Ыллык" – ааҕар сатабылы сайыннарар босуобуйа (5, 6, 7 кылаас үөрэнээччитигэр аналлаах саҥа ФСҮөЫ ирдэбилинэн сорудахтар, эрчиллиилэр, дьарыктар тиһиликтэрэ) = Reading development manual "Yllyk"
- 12. Алексеева Анна Анатольевна. Тѳрѳѳбүт литература – олох кэрэhитэ = Native literature аs the basis of life
- 13. Гоголева Анна Серафимовна. Кыайыыны уруйдуур хоһооннору өйтөн аахтарыы иитэр суолтата ("Бэстээх Кэскилэ" куруһуок уопутуттан) = The influence of war poems on the education of schoolchildren
- 14. Иванова Екатерина Васильевна. Үөрэнээччини айымньыны киэҥник анааран өйдүүрүгэр уһуйуу = Cultivating a thoughtful reader in literature classes
- 15. Захарова Мария Борисовна. Уникальная домашняя библиотека = Unique home library
- 16. Кашкина Эмма Хрисанфовна. Платон Алексеевич Ойуунускай айымньыларынан уруоктары тэрийии = Сonducting lessons on the works of P. A. Oyunsky
- 17. Гурьева Александра Арияновна. Исследование лингвистического ландшафта Республики Саха (Якутия) на примере сельской и городской местности = The linguistic landscape study on the example of rural and urban areas of Yakutia
- 18. Сыромятникова Светлана Иннокентьевна. Дьааҥы поэта В. П. Стручков - Дуулаҕа Дьуһаал олоҥхолорун уратылара
- 19. Константинова Саргылана Федоровна. А. Е. Кулаковскай - Өксөкүлээх Өлөксөй поэзиятыгар уус-уран ойуулуур-дьүһүннүүр ньыма сонун көстүүлэрэ
- 20. Пудова Светлана Дмитриевна. О работе методической лаборатории "Оҕонньор кэпсээнэ" = The methodological laboratory “The old man’s tales”
- 21. Герасимова Мария Егоровна. О работе фольклорного кружка "Кыымчаан": приобщение дошкольников к родной культуре = "Kyymchaan" folklore club: introducing preschoolers to their native culture
- 22. Народное образование Якутии, 2025, N 1 (134), 2025, №1 (134)
The article examines the works of the outstanding Yakut writer Alexey Kulakovsky — Oksekulekh Oleksey, particularly his poem "Bayanaay algysa" (Blessing of Bayanaay), in the context of the 125th anniversary of Yakut written literature. A parallel is drawn between Yakut and English literature, analyzing common features and differences in the reflection of cultural heritage and spiritual values.
Павлова, Т. В.
Якутская и английская литература диалог культур через призму творчества Алексея Елисеевича Кулаковского — Өксөкүлээх Өлөксөй / Т. В. Павлова" ; МБОУ "5 Мальжегарская средняя общеобразовательная школа им. И. П. Никифорова" // Народное образование Якутии. - 2025. - N 1 (134). - С. 18-19.